Lootsi tänava hammasratas tõsteti üles teisel katsel

Esmaspäeval, ehitajad ei suutnud Lootsi tänava hammasratast süvendist välja tõsta, samal ajal kui teisipäeval läks kõik libedalt, vähemalt esimese lõigu osas.

Teisipäeva õhtul, Tallinnas Lootsi tänaval avastatud hammasratta esimene lõik tõsteti süvendist välja ja asetati haagisele. Teine lõik tõstetakse peagi välja ja mõlemad sõidetakse öösel Lennusadamasse.

Ülejäänud kaks sektsiooni kolitakse reede õhtul ja laupäeva varahommikul. «Oleme nüüd tagasi saanud esimese lõigu, mis kaalub 32 tonni koos kinnitustega. Võrreldes, võib öelda, et see lõik on peaaegu sama raske kui kogu eelmine hammasratas, mida praegu eksponeeritakse Paksu Margareti muuseumis. Ja veel kolm osa on veel ootamas. Seega on tegemist keskaja kontekstis väga suure laevaga,» said Urmas Dresen, meremuuseumi direktor.

Eile taheti hammasratta sektsioone välja tõsta, kuid selgus, et nurk, mille all kraana jõudis majadevahelise süvendisse, võimaldas tal ainult tõsta 27.7 tonni. Kogu tänase päeva jooksul, katsetati erinevaid võimalusi, samal ajal puhastati hammasratas täielikult põhja ladestunud liivast ja tehti täiendavaid jõupingutusi vraki killu kergendamiseks.. Nii kui nad õhtul lõiku tõstma hakkasid, kõik sujus probleemideta.

«Praegu tõsteti vöörist teine ​​lõik treilerile. Täna loodame ka vööriosa kätte saada ja eemaldada. Kaks tagumist osa tuleb veel veidi välja kaevata ja transportimiseks rakistega kinnitada. Kui kõik läheb hästi, kaks viimast tükki jõuavad laupäeva päikesetõusuks Lennusadamasse,» ütles Dresen.

Ta lisas, et kui lõigud on Lennusadamasse jõudnud, need tuleb nihutada üksteisele võimalikult lähedale ja ehitada neile sobiv karkass. Tulevase näituse kärpeid ilmselt ei varjata. «Nad oskavad rääkida ka laeva lugu. Püüame sektsioonid võimalikult tihedalt üksteise vastu sobitada, kuid lõiked jäävad ikkagi nähtavaks. Tivoli asukohast leitud hammasratas näitab ka ekskavaatori kopa tekitatud kahjustusi; me ei hakanud seda tükki taastama,» ütles Dresen.

Kui hammasratas on jõudnud Lennusadamasse, selle ümber ehitatakse maja. «Ehitus ise pole keeruline, aga bürokraatiaga tuleb veel tegeleda. Praegu on suvi ja puhkuste aeg, ja see muudab paberimajanduse keerulisemaks,» ütles Dresen.